Ofte stillede spørgsmål omkring Nordlux Smart

Denne side opdateres kontinuerligt med nye emner og spørgsmål, så find dit spørgsmål nedenfor, klik på det og få vist det det fulde svar. Hvis du vil vide mere om installation af et specifikt produkt (pære, bridge etc.) anbefaler vi, at du kigger på installationssiderne først. Ønsker du at vide mere om en bestemt funktion, så se venligst siderne for funktioner, hvor du også finder video, der viser de forskellige indstillingsmuligheder.

Udforsk opsætning ➔

Udforsk funktioner ➔

 



Generelt


Hvad er Nordlux Smart, og hvordan fungerer det?
Kan Nordlux Smart pærerne også bruges udendørs?
Hvor mange Nordlux Smart produkter kan jeg tilslutte og kontrollere?
Hvilke Smart Home systemer virker Nordlux Smart med?
Hvordan tilknytter jeg en pære til én eller flere grupper? Hvordan sletter jeg en pære fra en gruppe?
Hvordan tilknytter jeg en pære til et rum eller flytter den fra ét rum til et andet? Hvordan sletter jeg en pære fra et rum?
Hvorfor fungerer Nordlux Smart Light-appen ikke på min Android-enhed?


Fejlfinding


Hvordan nulstiller jeg et Nordlux Smart produkt via en kontakt?
Hvorfor oplever jeg fejl under forbindelsesprocessen?
Hvorfor mislykkedes opdateringen af mit Nordlux Smart produkt?
Hvorfor kan jeg ikke oprette forbindelse til min Nordlux Smart Bridge?


Nordlux Smart app'en


Skal jeg oprette en bruger?
Hvordan ændrer jeg sprog i Nordlux Smart app’en?
Kan jeg placere mine Nordlux Smart produkter i forskellige rum?
Hvordan sletter jeg et Nordlux Smart produkt i app’en?
Hvordan tænder/slukker jeg alle mine Nordlux Smart produkter på samme tid?
Hvad er ’Mit hjem’?
Kan jeg ændre en stemning?
Hvad er 'Program'?
Hvad er 'Timer'?
Hvad er 'Tidsplan'?
Hvad er 'Ferietilstand'?
Hvorfor skal jeg tillade, at Nordlux Smart app’en må have adgang til kameraet?
Hvordan opdaterer jeg mine Nordlux Smart produkter?
Hvordan virker "stemmestyring"?
Behøver jeg at have Bluetooth tændt, når jeg styrer lysene med Alexa?
Hvordan finder jeg min Smart Home/stemmestyrings-enhed i Nordlux Smart appen?
Hvorfor kan jeg ikke logge ind i Nordlux Smart appen?
Hvordan styrer mine familiemedlemmer og gæster lyset fra deres telefon?
Fungerer Nordlux Smart Colour-pærer med almindelige lyskontakter?
Kan jeg bruge Nordlux Smart Colour-pærer i alle lamperne i mit hjem?


Nordlux Smart Bridge


Hvordan nulstiller jeg min Nordlux Smart Bridge?
Hvordan sletter jeg min Nordlux Smart Bridge via Nordlux Smart app’en?
Hvorfor tilslutter min Nordlux Smart Bridge ikke til mit wi-fi-netværk?
Kan jeg bruge et hotspot fra min smartphone i stedet for en wi-fi-router?

Hvad er Nordlux Smart, og hvordan fungerer det?


Nordlux Smart er en nem og fleksibel løsning, der giver dig mulighed at kontrollere dine lyskilder efter behov og situation. Med Nordlux Smart kan du få den rette belysning til enhver lejlighed - fra en hyggelig, afslappende atmosfære til en funktionel, aktiverende belysning. Som vist på billedet, kontrolleres smart produkterne med Nordlux Smart app’en via Bluetooth Mesh, så der er ikke behov for en internetforbindelse. Endvidere kan du udvide funktionerne i smart systemet ved at tilføje Nordlux Smart Bridge, som eksempelvis giver mulighed for stemmestyring af lyset (Amazon Alexa eller Google Home) og styring af lyset, uanset om du er hjemme, på arbejde eller sågar i udlandet.


Kan Nordlux Smart pærerne også bruges udendørs?


Ja, Nordlux Smart pærer kan også bruges udendørs, da de er udviklet til en driftsfugtighed mellem 5% og 90% og en driftstemperatur mellem -20°C til 25°C.


 

Hvor mange Nordlux Smart produkter kan jeg tilslutte og kontrollere?


Du kan maksimalt tilslutte og kontrollere 50 smart produkter i app’en.


Hvilke Smart Home systemer virker Nordlux Smart med?


For at du får den bedste oplevelse har vi sørget for, at Nordlux Smart virker med de kendte Smart Home systemer; Google Home og Amazon Alexa. Dette betyder, at Nordlux Smart produkter ikke er kompatible med andre Smart Light- og Smart Home producenter. Dog kan du godt styre flere smart produkter fra forskellige producenter via de kompatible Smart Home systemer (Google Home & Amazon Alexa), men ikke via Nordlux Smart app’en. Du skal have vores Nordlux Smart Bridge for at blive koblet op til Smart Home systemerne.


Hvordan tilknytter jeg en pære til én eller flere grupper? Hvordan sletter jeg en pære fra en gruppe?


Gå til den "Gruppe", som pæren skal tilknyttes. Tryk på "+" i øverste højre hjørne, og vælg "Produkt". Vælg den pære, du ønsker at tilknytte til gruppen. Hvis pæren allerede er tilknyttet en anden gruppe, vil den blive vist i begge grupper.

Du kan også fjerne pæren fra gruppen igen ved at gå til gruppen, vælge pæren, der skal fjernes, og derefter trykke på "Slet" på siden med indstillinger for pæren.


Hvordan tilknytter jeg en pære til et rum eller flytter den fra ét rum til et andet? Hvordan sletter jeg en pære fra et rum?


Gå til det "Rum", du ønsker at tilknytte eller flytte pæren til. Tryk på "+" i øverste højre hjørne, og vælg "Produkt". Vælg den pære, der skal tilknyttes eller flyttes til rummet. Hvis pæren allerede er tilknyttet et rum, vil den blive flyttet og kun blive vist i ét rum.

Du kan også fjerne pæren fra rummet ved at gå til rummet, vælge den pære, der skal fjernes, og derefter trykke på "Slet" på siden med indstillinger for pæren.


Hvorfor fungerer Nordlux Smart Light-appen ikke på min Android-enhed?


Formål:

SW-version 1.9.1 og 1.9.2 har haft nogle alvorlige fejl.

Dette er en midlertidig, hurtig løsning til at rette disse.

Hvad gør den:

Dataene i Smart Light-appen slettes permanent, men Smart Light-appen vil efterfølgende fungere korrekt.

Konsekvenser:

Eftersom dataene i Smart Light-appen slettes permanent, vil indstillingerne for pærer, sensor, fjernbetjening, rum samt planlægning osv. gå tabt.

Disse indstillinger for pærer, sensor, fjernbetjening, rum samt planlægning osv. skal derfor foretages manuelt igen.

Guide til nulstilling af data i Smart Light-appen:


1: Gå til “Indstillinger”.

2: Scroll ned, og klik på “Apps og notifikationer”

3: Klik på “Se alle XX apps”

4: Klik på søgefeltet

5: Indtast “Smart Light” i søgefeltet

6: Klik på “Smart Light” med logoet

7: Klik på “Lagring og cache”

8: Klik på “Nulstil data”

9: Klik på “OK”
10: Dataene er nu nulstillet


Hvordan nulstiller jeg et Nordlux Smart produkt via en kontakt?


1. Sluk for kontakten i 1-2 sek.
2. Tænd den i 1-2 sek.
3. Sluk den i 1-2 sek.
4. Tænd den i 1-2 sek.
5. Sluk for i 1-2 sek.
6. Tænd igen.

Produktet begynder at blinke og er derefter nulstillet.


Hvorfor oplever jeg fejl under forbindelsesprocessen?


Der kan være flere grunde til, at forbindelsen mislykkedes. Du er muligvis for langt væk fra produktet, der opstod en fejl i Bluetooth Mesh netværket, eller at Bluetooth ikke er tændt. Sørg for, at Bluetooth er tændt på din mobil eller tablet samt, at du er tæt på produktet, når du tilslutter den.


 

Hvorfor mislykkedes opdateringen af mit Nordlux Smart produkt?


Kontrollér venligst internetforbindelsen for din mobil eller tablet og hold enheden tættere på det Nordlux Smart produkt, du ønsker at opdatere.


Hvorfor kan jeg ikke oprette forbindelse til min Nordlux Smart Bridge?


Grunden til, at du ikke kan oprette forbindelse til din Nordlux Smart Bridge kan være, at du allerede har haft din Smart Bridge tilkoblet. Du skal derfor nulstille den for at den virker igen. Du nulstiller din Nordlux Smart Bridge ved at trykke på reset knappen tre gange med et 2 sekunders interval. Indikatorknappen blinker og din Smart Bridge er nulstillet. Sørg for, at den er tilkoblet strøm.


Skal jeg oprette en bruger?


Nej, ikke nødvendigvis. Du kan bruge de grundlæggende funktioner i Nordlux Smart app’en uden at oprette en bruger. Hvis du derimod ønsker ekstra funktioner såsom stemmestyring og deling af indstillinger, skal du installere Nordlux Smart Bridgen, som kræver oprettelse af en bruger. Du kan oprette en bruger med din e-mail, Facebook eller Google konto. Husk at sig ’ja tak’ til nyhedsbreve, da du her vil modtage tips og tricks til brugen af dine smart produkter. Brugen af alle funktioner er gratis.


Hvordan ændrer jeg sprog i Nordlux Smart app’en?


Nordlux Smart app’en vælger automatisk det sprog, telefonen er indstillet til. Hvis du ønsker at ændre sproget, skal du klikke på 'indstillinger' i menuen og derefter 'sprog'.


 

Kan jeg placere mine Nordlux Smart produkter i forskellige rum?


Ja, du kan have Nordlux Smart produkter i alle rum i dit hjem. Et produkt kan dog kun placeres i et rum ad gangen. Derfor har du mulighed for at oprette grupper i et rum, hvor du kan placere et produkt i flere grupper i samme rum.


Hvordan sletter jeg et Nordlux Smart produkt i app’en?


Find det Nordlux Smart produkt du gerne vil slette under ’My Home’, klik på 'indstillinger' og 'slet'. Produktet begynder at blinke og er derefter slettet.
Ønsker du at slette et produkt i et bestemt rum, skal du finde produktet i det specifikke rum, klikke på 'indstilling' og 'slet lys'. Smart produktet er nu fjernet fra rummet, men du kan stadig finde det under ’My Home’.


Hvordan tænder/slukker jeg alle mine Nordlux Smart produkter på samme tid?


Klik på ’My Home’ ikonet, og alle dine lyskilder tænder/slukker på én gang.


Hvad er ’Mit hjem’?


Her finder du alle de Nordlux Smart produkter, du har tilføjet, og du kan samtidigt kontrollere alle tilsluttede produkter i hjemmet fra denne side. Hvis du sletter ’My Home’ vil alle dine tilsluttede smart produkter blive slettet.


Kan jeg ændre en stemning?


Ja, du kan altid ændre de nye stemninger, du har oprettet. Du kan også redigere lysstyrken (Lumen) og temperaturen (Kelvin) på en forud-installeret stemning, men det er ikke muligt at ændre navn, ikon eller slette den.


Hvad er 'Program'?


Under ’Program findes funktionerne timer, tidsplan og ferietilstand*, hvilket gør det nemt for dig at justere lyset til dine daglige aktiviteter. Se nedenfor hvad ’timer’, ’tidsplan’ og ’ferietilstand’ kan gøre for dig.

*Kræver Nordlux Smart Light Bridge


Hvad er 'Timer'?


Med denne funktion kan du programmere dine lyskilder, så de kun er tændt/slukket i en bestemt tidsperiode Du kan for eksempelvis bruge timer-funktionen når børnene skal puttes, hvor du indstiller lyset til at slukke efter 10 min., hvor børnene skal sove. Hvis du ikke har en Nordlux Smart Bridge fungerer timer-funktionen kun med individuelle produkter, og du kan kun tænde og slukke lyset. Omvendt, hvis du har en Nordlux Smart Bridge kan du bruge timer-funktionen til hele rum og grupper, og du kan desuden tænde produkterne i en bestemt stemning. Det er kun muligt at indstille én timer ad gangen med både Bluetooth og Nordlux Smart Bridge.

Du skal indstille timeren for det individuelle eller rum/gruppe*. Vælg det produkt eller rum/gruppe du ønsker, klik på ’program’ og vælg ’timer’. Når du har oprettet en timer, tilknyttet et produkt eller rum/gruppe, vises denne nu under ’program’ i menuen.

*Kræver Nordlux Smart Light Bridge


Hvad er 'Tidsplan'?


Med denne funktion kan du indstille dine produkter til at tænde og slukke på et bestemt tidspunkt på dagen. Du kan eksempelvis indstille dine produkter til at tænde hver morgen kl. 06:00. Hvis du ikke har en Nordlux Smart Bridge kan du kun indstille individuelle produkter til at tænde og slukke, hvorimod hvis du har en Smart Bridge, kan du planlægge hele rum eller grupper, samt produkterne kan tænde i en bestemt stemning. Med Bluetooth kan du indstille én tidsplan ad gangen, hvorimod du med Nordlux Smart Bridge kan indstille så mange du ønsker.

Du skal indstille tidsplanen for det individuelle produkt eller rum/gruppe*. Vælg det produkt eller rum/gruppe du ønsker, klik på ’program’ og vælg ’tidsplan’. Når du har oprettet en tidsplan, tilknyttet et produkt eller rum/gruppe, vises denne nu under ’program’ i menuen.

*Kræver Nordlux Smart Bridge


Hvad er 'Ferietilstand'?


Ferietilstand får dig til at føle dig mere sikker, når du er væk hjemmefra i flere dage og kan f.eks. bruges til at forhindre indbrud. Når ferietilstanden er slået til, tændes og slukkes lyskilderne tilfældigt fra kl. 18:00 til 06:00 for at simulere, at nogen er hjemme. Nordlux Smart Bridge kræves til denne funktion.


Hvorfor skal jeg tillade, at Nordlux Smart app’en må have adgang til kameraet?

Når du bliver inviteret af en ven eller et familiemedlem, skal du scanne en QR-kode, og til det har app’en brug for adgang til dit kamera.


Hvordan opdaterer jeg mine Nordlux Smart produkter?


Opdatering af produkter kræver ikke en Nordlux Smart Bridge, men du skal registrere en bruger i app’en. Når dine produkter skal opdateres, vil du se en lille rød prik ved ’Firmware opdatering’ i menuen. Klik på denne og vælg de produkter, du vil opdatere.


Hvordan virker "stemmestyring"?


Nordlux Smart er kompatibel med Google Assistant og Amazon Alexa, hvilket betyder, at du let og enkelt kan kontrollere smart produkterne med stemmen. Tryk på ”stemmestyring” i menuen, vælg om du vil oprette forbindelse til Google Assistant eller Amazon Alexa. Tryk ”start” og begynd forbindelsen. Følg nu anvisningen på din enhed.


Behøver jeg at have Bluetooth tændt, når jeg styrer lysene med Alexa?


Når du bruger Alexa-appen eller Amazon echo for at styre lysene, kan du slukke for dit Bluetooth-signal for at undgå forstyrrelse af signalet.


Hvordan finder jeg min Smart Home/stemmestyrings-enhed i Nordlux Smart appen?


Hvis du oplever problemer med at finde din Smart Home enhed (som ikke er et Nordlux produkt) i Nordlux Smart appen eller har spørgsmål til opsætning af stemmestyring, følg dette link:
Funktion: Stemmestyring ➔


Hvorfor kan jeg ikke logge ind i Nordlux Smart appen?


Hvis du oplever problemer med at logge ind på din Nordlux Smart konto i Nordlux Smart appen, kan der ved en fejl være indsat et mellemrum efter e-mailadressen. Slet mellemrummet og du skulle kunne logge ind.
Hvis det ikke afhjælper problemet, bør du sikre dig, at du har aktiveret din kontro ved at klikke på linket i bekræftelsesmailen, som blev sendt til dig umiddelbart efter oprettelse.
Ellers kan du prøve at nulstille dit password eller at oprette en ny konto med samme e-mail-adresse for at tjekke, at kontoen eksisterer.


Hvordan styrer mine familiemedlemmer og gæster lyset fra deres telefon?


Hvis du har en Nordlux Smart Bridge, kan du invitere dine familiemedlemmer og gæster til at få adgang til Smart-appen via delings-funktionen. Du kan give dine gæster kontrol over lyset i en begrænset periode eller dele styringen med dine familiemedlemmer i ubegrænset tid. Derudover kan du vælge hvilket rum, du vil dele styringen til.

Desværre er det ikke muligt at have flere brugere logget på den samme konto. Derfor skal du sikre dig, at alle brugere har oprettet deres egen konto, inden du deler.


Hvordan nulstiller jeg min Nordlux Smart Bridge?


Tryk på reset knappen tre gange med et interval på 2 sekunder. Indikatorlampen begynder at blinke, og din Smart Bridge er nu nulstillet. Det er vigtigt, at din Smart Bridge er tilkoblet strøm.


Hvordan sletter jeg min Nordlux Smart Bridge via Nordlux Smart app’en?


Klik på 'Bridge' i menuen og derefter 'slet'. Indikatorlampen begynder at blinke, og Nordlux Smart Bridge er nu nulstillet. Din Smart Bridge skal være tilsluttet app’en, når du sletter den.


Hvorfor tilslutter min Nordlux Smart Bridge ikke til mit wi-fi-netværk?


Hvis du oplever problemer med tilslutningen af din Nordlux Smart Bridge til dit wi-fi-netværk eller Nordlux Smart appen, kan følgende måske løse problemet:
Først og fremmest er det vigtigt, at dit wi-fi-netværk virker som det skal. Prøv at genstarte din router og/eller din Nordlux Smart Bridge, og sikr dig, at din telefon/tablet er opdateret. Du kan nulstille din bridge ved at trykke på reset-knappen tre gange med to sekunders interval. Indikatorlampen vil nu begynde at blinke, og din bridge er nulstillet.

Dernæst er det vigtigt at bemærke, at bridgen virker med 2.4 GHz Wi-Fi SSID (SSID er navnet på dit trådløse internet). Det skal udelukkende være 2.4 GHz, og ikke delt 2.4 /5 GHz. Hvis det er 5 GHz eller delt 2.4 /5 GHz, vil bridgen ikke kunne tilsluttes. Du kan tjekke, hvilken wi-fi-frekvens du har via din telefon eller tablet eller ved at downloade en app, der kan gøre dette (f.eks. NetSpot – Wifi Analyzer).


Kan jeg bruge et hotspot fra min smartphone i stedet for en wi-fi-router?


Her er en guide til, hvordan du bruger et mobilt hotspot i stedet for din wi-fi-router:

1. Brug smartphone A til at lave et hotspot og brug derefter en anden smartphone B til at parre Bluetooth Mesh netværket.
2: Find Nordlux Smart pæren og tilføj den i appen.
3. Find Nordlux Smart Bridgen og tilføj den i appen via hotspot-signalet i stedet for wi-fi-routeren. Du skal åbne wi-fi-indstillingerne og tilslutte til hotspot-signalet.

To vigtige ting:
1. Smartphone A skal have hotspottet tændt hele tiden, og den må ikke være for langt væk fra bridgen, når den skal tilsluttes.
2. Hotspottet for smartphone A skal være et 2.4 GHz-signal, ikke 5 Ghz.


Fungerer Nordlux Smart Colour-pærer med almindelige lyskontakter?


Ja, du kan tænde og slukke for pæren med din almindelige lyskontakt. Men hvis du vil ændre lysets farve, skal det gøres via Nordlux Smart-appen.


Kan jeg bruge Nordlux Smart Colour-pærer i alle lamperne i mit hjem?


Ja, hvis lampen har en passende type fatning såsom GU10 eller E27, kan du sagtens bruge pærer fra Nordlux Smart. Det eneste du skal bruge for at komme i gang er en pære og en smartphone.